Grzegorz Mrowiec

doradztwo niezależne od banków, firm leasingowych, towarzystw ubezpieczeniowych, sprzedawców maszyn

 

Raczej trudne (o ile w ogóle możliwe) jest przeczytać wszystkie obowiązujące ustawy i rozporządzenia. Niestety nieznajomość prawa nie zasłania przed odpowiedzialnością. 

A różnego rodzaju obowiązków firmy można się nawet nie domyślać rozpoczynając działalność.

Wybrałem kilka (część z nich może się wydawać oczywista albo skwitowana „biuro rachunkowe się tym zajmie”, ale myślę, że nie wszystkie). Oto one:

1) spis z natury – na dzień rozpoczęcie działalności i na koniec każdego roku podatkowego (nawet jeśli nic nie mamy to trzeba taki „zerowy” spis zrobić zgodnie z przepisami)

2) ewidencja środków trwałych

3) ewidencja wyposażenia

4) ewidencja VAT (o ile jesteśmy tzw. vatowcami)

5) książka kontroli – każdy ma obowiązek ją posiadać, żeby różne kontrole (które prędzej czy później przyjdą) miały się gdzie wpisać

6) ochrona środowiska – jeśli nasza działalność ma wpływ na środowisko to trzeba raz do roku (obecnie, od 2017 roku ma być raz na 6 miesięcy) złożyć informację o korzystaniu ze środowiska do Urzędu Marszałkowskiego danego województwa i ewentualnie uiścić opłatę (choć limit zwolniony z opłaty jest stosunkowo wysoki). Korzystanie ze środowiska to również korzystanie z samochodów wprowadzonych do ewidencji ŚT, czyli musimy zliczać ile litrów paliwa zużyliśmy w danym roku i się tym pochwalić

7) ochrona danych osobowych – czyli jeśli zbieramy dane osobowe o klientach to musimy taki zbiór danych zgłosić do GIODO. Wyłączone z tego obowiązku są tylko podstawowe dane, czyli takie które służą do wystawiania faktur, numery telefonów do kontrahentów, dane publicznie dostępne (np. na stronach internetowych kontrahentów). Po szczegóły odsyłam na strony GIODO.

8) kasa fiskalna – po przekroczeniu limitu sprzedaży na rzecz konsumentów (obecnie 20.000 zł rocznie) należy zainstalować i użytkować kasę fiskalną

9) koncesje – w zależności od branży i tym czym zajmujemy się w naszej działalności mogą być wymagane koncesje lub dodatkowe zezwolenia. Lista takich usług czy produktów jest dosyć obszerna, więc proponuję samemu poszukać czy to czym się będziemy zajmowali nie jest w jakiś sposób ograniczone

10) obowiązki przy zatrudnianiu pracowników to zupełnie oddzielny rozdział i w tym zakresie nie będę się tutaj rozpisywał

11) wysyłanie hurtowo naszych ofert na czyjeś maile – uwaga na ustawę antyspamową (Dz.U. 2002 nr 144 poz. 1204. Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną)

 

Zapewne to nie wszystkie obowiązki, które wynikają z różnych ustaw, dlatego w razie gdybyś napotkał na jakieś inne to bardzo proszę o kontakt – dopiszę ku przestrodze dla innych.